05 maart 2013

Vierkante plantenbakken

vierkante plantenbak CRATERE

Vierkante plantenbakken

Deze zetten steeds vaker een accent in de tuinen van Nederland. Of het nu om een lage bloembak, een hoge terraspot of een bijna kubusvormige plantenbak gaat, voor iedereen is er wel het passende model te vinden.

Persoonlijk vind ik de vierkante plantenbak ACQUARIO heel erg mooi. De kleine buiging in de verticale lijn zet nét dat even andere accent. Maar ook de taps toelopende vierkante plantenbak CRATERE heeft mijn hart gestolen.

Nu zijn dat allebei geen verlichte bloempotten. Dat is niet erg, niet iedere bloembak in mijn tuin hoeft een lampje te hebben - het is de combinatie die het doet! Een lage antraciet plantenbak met daarnaast een hoge verlichte bloempot maakt een mooi plaatje! Ik houd van het spelen met hoogteverschillen en het bij elkaar plaatsen van plantenbakken in een groep. Het geeft me altijd het gevoel van overdaad, van luxe, van weelde. En dat is nu precies wat een tuin is: een weelde aan bloemen en planten. Met de juiste bakken kunnen we het karakter van de plant onderstrepen.

Kies geschikte planten voor de vierkante plantenbak


Niet iedere plant is geschikt voor een vierkante plantenbak. Zorg altijd dat de vorm van de plant en de vorm van de bloembak goed bij elkaar passen. Een plant groeit, dus vraag ook van tevoren even of dat kan in de terraspot die je hebt uitgekozen. De wortels moeten voldoende plaats houden. Of kijk even heel goed op het kaartje bij de plant.

In ieder geval ga ik dit jaar spelen met kleur. Na alle jaren met tuinieren op kleur, ga ik nu voor de uitbundigheid die de natuur te bieden heeft. Daar past het spelen met licht natuurlijk goed bij. En de variatie van ronde, langwerpige en vierkante plantenbakken. Op naar de tuin!